FİRMA KAYIT
Kaygı ve Stres ile Başa Çıkma Yolları
Kaygı ve Stres ile Başa Çıkma Yolları

Kaygı ve Stres ile Başa Çıkma Yolları

34

Kaygı ve stres sık sık birbirleri yerine kullanılan iki kavram olsa da ikisi de birbirinden farklı anlamlara gelmektedir. Dış veya iç ortamdan kaynaklanan, vücutta tehdit algısı yaratan ve organizmanın çeşitli yerlerinde ortaya çıkan tepkilerle ( baş dönmesi, mide bulantısı, kalp atışının hızlanması, kan basıncının artması)   vücudun yeni duruma alıştırılmaya çalışılmasına stres denmektedir.  Kaygı ise ruhsal anlamda ortaya çıkan belirtiler ve tepkilerdir. Stresin seviyesine bağlı olarak kaygı düzeyi de değişmektedir.

Stres Nedir, Zararları Nelerdir ?

Stres vücudumuzun verdiği normal ve evrimsel tepkilerden biridir. Bizi tehlikelere karşı korur, hazırlar, çabuk ve doğru karar vermemizi sağlar ancak günümüzde günlük hayattaki pek çok şeyin strese sebep olması zamanla bu durumun kronikleşmesine neden olmuştur. Kronik stres ise pek çok sağlık problemini beraberinde getirmektedir. Başta kalp ve damar yolları hastalıkları olmakla birlikte felç, kanser, yüksek tansiyon, depresyon, kaygı bozuklukları, cilt bozuklukları gibi pek çok hastalığa sebep olmaktadır.

Kaygı Bozukluğu

Özellikle strese bağlı olarak ortaya çıkan ruhsal bozukluklardan olan kaygı bozukluğu günümüzde en çok rastlanılan ruhsal hastalıklardan biridir. Kişilerin günlük hayatlarında çok sık gergin hissetmesi, korku duyması, dikkatin dağınık olması, çaresizlik hissi, panik halde olması, nefes darlığı , çarpıntı, gerçeklik algısının değişmesi gibi pek çok semptoma neden olmaktadır. Bu ruhsal bozukluk kişilerin günlük hayatlarından yeterince tat alamamalarına, kendilerini güvensiz ve mutsuz hissetmelerine neden olmaktadır. İleri düzeyde bir rahatsızlık söz konusu değil ise bu durumu kişinin kendi kendine kontrol altına alması mümkündür ancak çok ciddi bir rahatsızlık söz konusu ise bir uzmandan yardım olmak daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

Strese Karşı Yapılacaklar

Kişilerin günlük hayatlarında strese mağruz kaldıkları zamanlar stresin etkilerini azaltabilecekleri ve kronikleşmesini engelleyebilecekleri etkili başa çıkma yolları mevcuttur. Bunlar herkesin kolaylıkla uygulayabilecekleri, hayatlarına adapte edebilecekleri şeyleridir.

  • Düzenli egzersiz yapmak stresin vücudumuzdaki etkilerini azatlamada önemli ölçüde etkilidir. Kişilerin beden sağlığını koruma konusunda oldukça yardımcıdır. Düzenli olarak yapılan egzersizler kişilerin kendilerini daha iyi hissetmesini sağlamaktadır.
  • Uyku düzenine ve beslenmeye dikkat etmek oldukça önemlidir. uykunun tam olarak alınmamış olması stresi tetikleyen etmenlerdendir. Ayrıca beslenmenin düzensiz olması, akşam yemeklerinde çok yemek yenmesi, gündüzleri kahvaltı yapılmaması, vücudun ihtiyacı olan besinlerin gün içinde alınmamış olması da stresi tetikleyici etmenlerden olabilmektedir.
  • Alkol gibi maddelerin kullanımı geçici olarak o an için stresi azaltsa da aslında ertesi gün daha kötü hissetmenize sebep olacaktır. Bu nedenle bu tür maddeleri tüketmekten kaçının.
  • Gün içinde kolaylıkla yapabileceğiniz nefes egzersizleri vücudunuzun gevşemesine yardımı olacaktır. Ayrıca yapacağınız yarım saatlik bir meditasyon da vücudunuzun ve zihninizin rahatlamasında etkili olacaktır.
  • Stres yaşadığınız zaman stres nedeninizi bulun ve bununla ilgili neler yapabileceğinizi düşünün. Strese neden olan şeyler yerine alternatif şeyler bulmaya çalışın.
  • Aynı anda birden çok işle ilgilenmekten kaçının. Bu sizin strese girmenize neden olur. İşlerinizi yaparken bir plan program içinde yapmaya gayret edin. Böylece daha sakin bir şekilde bütün işlerinizi halletmiş olursunuz.
  • Çok gergin olduğunuzu hissettiğiniz bir noktada başka şeylere odaklanmaya çalışın. İlginizi başka yöne kaydırmak stresinizin azalmasına neden olacaktır.
  • Bir problemle karşı karşıya geldiğiniz zaman, çözüm yolları arayın, bulduğunuz çözüm yollarını gözden geçirin, her biri için sonuçlarını düşünün ve uygulamaya geçin. Her zaman çözüm bulmaya odaklanın.

 


Psikolog