Geri Bildirim
Çocuklarda Obeziteye Dikkat
Çocuklarda Obeziteye Dikkat

Çocuklarda Obeziteye Dikkat

384

Dünyada 0-4 yaş grubu fazla kilolu ve şişman çocuk sayısı 2016 yılında 41 milyon, 5-19 yaş arasında 340 milyon çocuk fazla kilolu ya da şişmandır. WHO tarafından 2025 yılında tüm dünyadaki fazla kilolu ve şişman çocuk sayısının 70 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir. Gelişmekte olan ülkelerde fazla kiloluluk ve şişmanlık artış hızı %30 dan fazla olup, fazla kilolu ve şişman çocukları önemli bir çoğunluğu gelişmekte olan ülkelerde yaşamaktadır. Ülkemizde çocukluk döneminde toplam enerji alımı önerilerin üzerindedir. Aynı zamanda şeker ve yağ tüketimi önerilen sınırları aşmakta, kilo alımı üzerinde etkili olmaktadır.

İlkokul 2. Sınıf öğrencileri ile yapılan Türkiye Çocukluk Çağı Şişmanlık Araştırması Cosı-Tur 2016 Çalışmasının sonuçlarına göre, çocukların %9,9’u şişman, %14,6’sı kilolu, %74’ü normal ve %1,5’i zayıftır. COSI 2013 araştırmasında ise şişmanlık %8,3 ve fazla kiloluk %14,2 olarak bulunmuştur. Şişman çocukların oranında artış gözlenmiştir.

Şişman olan bebek ve çocukların, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinde şişman olma olasılıkları da artmaktadır. Çocukluk çağı şişmanlığı, başta diyabet ve kalp hastalıkları olmak üzere pek çok ciddi sağlık sorunuyla ilişkilidir.

Neler Yapmalı?

  • Türkiye Beslenme Rehberi’nde çocukların taze meyve, sebze, süt-yoğurt-peynir ve et-tavuk-balık-yumurta tüketim sıklıkları önerilen miktarlara göre daha düşük bulunmuştur. Çocuğun gereksinimleri doğrultusunda tüm besin gruplarından yeterli ve dengeli bir şekilde tüketimi sağlanmalı, özel durumlar dışında hiçbir besin yasaklanmamalıdır.
  • Çocukların sağlıklı bir şekilde beslenmesi, büyüme ve gelişmeleri için oldukça önemlidir. Çocukların reddettiği besinler, özel tariflerle ya da farklı sunumlarla karşılarına çıkarılmalı, tüketmeleri sağlanmalıdır. Sofrada gerilim yaşanması engellenmelidir.
  • Çikolatalar, bisküvi, kek, kurabiye, şeker ve şekerli ürün tüketim sıklığı önerilerin üzerindedir. Bu tür yiyeceklerin tüketiminin yüksek olması, düşük fiziksel aktivite ile birlikte hızlı kilo artışına sebep olmakta, kronik hastalıklara zemin hazırlamaktadır.
  • Fiziksel aktivite alışkanlığı kazandırılmalıdır. Bu yaş grubu çocuklar tüm güne yayılmış olarak günde en az 3 saat boyunca her gün fiziksel olarak aktif olmalıdır.
  • Düzenli aile yemekleri belirlenmeli, çocuğun dikkatini dağıtacak durumlar (televizyon, tablet, bilgisayar, telefon vb. kullanımı) azaltılmalıdır.
  • Ara öğün alışkanlığı kazandırılmalı, bu öğünlerde meyve, süt ürünleri, ev yapımı sandviç, ceviz vb. sağlıklı besinlerin tüketimi sağlanmalıdır.

Önerilerin hayata geçirilmesi ve devamlılığının sağlanması açısından, aile bireylerinin desteği oldukça önemlidir. Çocuklar ailede gördükleri alışkanlıkları küçük yaşta kazanır, hayat boyu sürdürürler. Sağlıklı çocuklar, sağlıklı ailelerde yetişir…


Uzman Diyetisyen