Sağlıklı aile içi iletişim için herkes elinden geleni yapıyor. Fakat bazen ne yaparsak yapalım çocuğumuzla olan iletişimimiz istediğimiz gibi ilerlemiyor.
Davranış bilimleri çocuk eğitiminde davranış ve ilgi üzerine farklı yöntemlerin olduğunu belirtmektedir. Kullandığımız yöntem ise çocuğumuzla olan ilişkimizi etkilemektedir.
Aşağıdaki dört yöntem en çok bilenenlerdendir:
- Pozitif davranışa pozitif ilgi; sadece çocuk eğitiminde değil insan ilişkilerinde en faydalı yaklaşım aslında budur. Sağlıklı aile içi iletişimi ve kendine güvenen bir çocuk yetiştirmek için başta gelen bir yöntemdir.
- Pozitif davranışa negatif ilgi; uzun süre bu şekilde davranan ebeveynlerin çocukları genelde özgüvenleri düşük olur. Yeni şeyler denemekte çekingen olurlar ve başarısızlık korkusu çok görülür.
- Negatif davranışa pozitif ilgi; sürekli bu şekilde davranan ebeveynler çocukların olumsuz davranışları bilmeden görmezden gelirler. Bu şekilde ilgi gören çocuklar genelde istediklerini ağlayarak elde ederler. İnsan ilişkilerinde kendi hatalarını görmekte zorluk çekerler. Başkalarından da her zaman kendilerini idare etmelerini beklerler. Bu olmadığı içinde çoğu zaman sosyalleşmede problemler görülmektedir.
- Negatif davranışa negatif ilgi; sürekli bu şekilde davranan anne babalar her yolu denemişlerdir. Çocuklarının olumsuz davranışları ile baş edemediklerinden dolayı artık çocuklarına kızarak, bağırarak, oflayarak karşılık verirler. Çocuk 10 dakika bile uslu durduğu zaman "aman elleme kendi kendini şuan idare ediyor" denilir genelde. Bu şekilde davranan ebeveynlerin çocukları olumsuz davranarak ilgileri üzerine çekmeyi öğrenmişlerdir ve "laftan anlamayan çocuk" olarak adlandırılır.
Herkes bilinç dışı bu dört yöntemi de farklı ilişkilerde kullanmaktadır. Yani sadece çocuğumuzla olan ilişkimizle değil kendi anne babamızla, eşimizle ve arkadaşlarımızla olan ilişkilerimizde de böyle davranmaktayız. Hiç birimiz mükemmel değiliz olmamalıyız da fakat önemli olan bilinçli bir şekilde en çok ilk yöntemi kullanmak ve diğeri üç yöntemden uzak durmak.
Esra Acar Küçük
Uzman Klinik Pedagog