FİRMA KAYIT
Gebelikte 13. hafta

Hamilelikte (Gebelikte) 13. Hafta

479

Bebeğiniz ortalama 70-80 mm büyüklüğünde, 15-25 gr ağırlığındadır. Gözler kafanın yan taraflarından orta hatta doğru yer değiştirmeye başlar. Kulaklar normal pozisyonuna doğru hareketlenir, bebeğinin ses telleri gelişmeye başlar.

Uyanıkken çok aktif; esniyor, tekmeliyor, dönüyor, küçük parmaklarını oynatıyor. Emme ve yutma refleksleri güçleniyor.

Ultrasonla bakıldığında bebeğin cinsiyeti kolaylıkla görülebilir. Cinsel organları; yumurtalıklar, testisler gelişti.Sinir sistemi gelişime devam etmektedir. Hatta bir takım refleksler de gelişmiştir. Bebeğin beslenmesini, tamamen plasenta ve göbek kordonu üstlenmiştir, bu haftanın başı itibari ile düşük yapma ihtimaliniz önemli ölçüde azalmıştır. Bebek artık annesine ve hayata çok daha sıkı tutunmaktadır.

Gebeliğinizde bu hafta itibari ile mide bulantılarınız ve kusmalarınız oldukça azalacağından, artık daha rahat bir hamileliğe, yani ‘gebeliğin balayı aylarına’ adım attınız diyebiliriz.

Yüzünüz ve vücudunuzda chloasma (gebelik maskesi) denilen lekelenmeler oluşmaya başlayabilir. Artık karnınız büyümeye başlamıştır!

Bebeğinizin doğumuna daha aylarca zaman olmasına rağmen göğüsleriniz ve süt kanallarınız emzirmeye hazır duruma geliyor. “Kolostrum” adı verilen sıvıyı üretmeye başlayacaklar. Bu sıvı besinlerle dolu ve bebeğinizi ilk besleyecek süt anlamına gelmektedir..

Göğüsleriniz büyüyor, ağırlaşıyor ve sertleşiyor. Birçok uzman, bu dönemlerde telsiz sutyen kullanmanızı öneriyor.

Vajinal akıntınızın arttığını görmüş olabilirsiniz. Korkacak bir şey yok. Bu tamamen normal bir durum olmakla beraber hamileliğiniz boyunca da artarak devam edecektir. Bu akıntı östrojen artışından ve pelik bölgedeki kan dolaşımının hızlanmış olmasından kaynaklanıyor. Ayrıca önemli bir amacı da var: Doğum kanallarını enfeksiyonlardan korumak ve sağlıklı bakteri sayısını dengelemek. 

Bu haftalarda rahim leğen kemiğini doldurur ve karın ileriye doğru belirginleşir. Yani 13 haftalık hamile karnı yumuşak, düzgün bir top gibidir.

Hamilelik kıyafetleri almak için biraz erken olsa da sizin tercihiniz bol kıyafetlerden yana olsun.

hamilelikte beslenme önerileri

Lif takviyesi almanın tam zamanı

Hamilelik döneminde dengeli ve besleyici besinler tüketmeniz hem sizin hem de bebeğiniz için oldukça önemlidir. Lif ise sindirim sisteminiz için çok faydalı olacaktır.

İki çeşit lif vardır. Çözünmez lif organlardan parçalanmadan ve erimeden geçer; diğer besinlerin de geçmesini sağlar. Diğer lif türü ise çözünebilirdir. Bağırsakların fermente olmasını sağlar ve böylece sağlıklı bağırsak bakterileri için iyi bir besin kaynağı oluşturur. 

Lif sadece bitkisel gıdalardan alınır. Çözünür ve çözünemez lifler genelde bir arada bulunur. Bu bağlamda çeşitli lif kaynaklarından beslenmek iki türün dengelenmesini sağlayabilir.

 İyi çözünebilir lif kaynakları nelerdir?

  • Çavdar, yulaf, arpa
  • Fasulye ve bakliyat
  • Meyve ve sebzeler

 Çözünemez lif kaynakları nelerdir?

  • Buğday kepeği
  • Tam tahıllı gevrek ve ekmek
  • Kahverengi (Kepekli) pirinç
  • Meyve ve sebzeler
  • Tohumlar